martes, 23 de septiembre de 2008

Jesús Santandreu. Consciència Intervàlica

El curs de tècniques d’improvisació passa a tenir un altre format amb més ressemblança amb l’entrenament de l’oïda. He observat que els tòpics impartits durant el curs passat foren assimilats per menys alumnes dels que jo mateix havia previst, degut, sempre baix el meu punt de vista personal, a la poca consistència en el coneixement del llenguatge i, per damunt de tot, a la desconnexió entre l’oïda interna i el procés psicomotriu de transmetre allò que s’escolta al propi instrument. Veient el progrés de l’alumnat cap al final del curs passat en canviar radicalment la matèria impartida per exercicis d’entrenament de la memòria i l’oïda musical, el curs que vull oferir aquest any està enfocat exclusivament a aquests afers.


Sessió 1 a 4: Comença la classe des d’una nota a la que diem “melodia en la mínima expressió” i fem entendre a l’alumne que en tocar eixa mateixa nota a un tríton de distància (dues parts iguals de l’octava) ens permet conèixer eixa “melodia” en un altre to. Després anirem afegint els intervals a cada “melodia” original i el mateix al seu transport. Tot açò sempre amb una claqueta metronòmica per a anar de corxeres, passant pels tresets fins a les fuses. Al final de la classe, tots els alumnes deuen de ser capaços de tocar frases de 8 notes dividint l’octava en dues parts iguals utilitzant intervals de 2n major i menor ascendents i descendents en la primera sessió. Farem el mateix amb terceres, quartes i quintes a les sessions següents.

Sessió 5: Frases de 8 notes dividint l’octava en 3 parts iguals utilitzant el mateix procediment anterior.

Sessió 6: Frases de 8 notes dividint l’octava en 4 parts iguals utilitzant el mateix procediment anterior.

Sessió 7: Frases de 8 notes dividint l’octava en dues parts iguals utilitzant 2 menor, 2 major, 3 menor, 3 major, 4 justa, 4 augmentada i 5 justa .

Sessió 8: Frases de 8 notes dividint l’octava en 3 parts iguals utilitzant el procediment anterior.

Sessió 9: Frases de 8 notes dividint l’octava en 4 parts iguals utilitzant el procediment anterior.

Sessió 10: Frases de 8 notes dividint l’octava en dues parts asimètriques utilitzant el procediment anterior.

Sessió 11: Frases de 8 notes dividint l’octava en 3 parts asimètriques utilitzant el procediment anterior.

Sessió 12: Frases de 8 notes dividint l’octava en 4 parts asimètriques utilitzant el procediment anterior.

Sessions últimes: Reservades per a repàs de la matèria impartida.
És responsabilitat del professor tocar les frases a l’aula durant el transcurs de la classe.