miércoles, 24 de septiembre de 2008

Ramon Cardo. Combo (Bop/Hard Bop)

Preferentment formació d’Octet

Objectius de l’assignatura

1. Desenvolupar els valors i les capacitats que permeten comunicar en la interpretació conjunta, amb director o sense, en formacions diverses i representatives de l’estil.

2. Aplicar de manera coordinada i contextualitzada els elements que permeten i optimitzen la interpretació col·lectiva.

3. Aplicar a la interpretació col·lectiva els criteris correctes, amb un sòlid domini del conjunt i un control auditiu que garanteixen un total acoblament sonor i estilístic, assumint papers diferenciats amb el propi instrument en el si del conjunt.

4. Posseir un control individual del conjunt que permeta prendre les iniciatives necessàries i seguir les dels altres membres del grup.

5. Ampliar i aplicar la consciència estilística a un repertori de grup, ampli i variat.

6. Aplicar de manera coordinada els criteris interpretatius més adients als estils.

7. Expressar-se lliurement i amb veu pròpia dins d’un combo o ensemble.

8. Augmentar la sensibilitat auditiva i ampliar l’oïda musical.

9. Estimular i fomentar la creativitat.

10. Desenvolupar l’espontaneïtat amb l’instrument. Assolir la capacitat d’improvisar lliurement.

11. Saber aplicar aquesta capacitat en qualsevol context jazzístic.

12. Treballar la memòria auditiva i la capacitat de comunicació amb els altres músics.

13. Aprendre a tocar escoltant la resta del grup per tal de poder interactuar amb tots i cada un dels seus membres i aconseguir un so de conjunt. Ser conscient d’aquest so de conjunt.

14. Fomentar una actitud crítica i constructiva en el si del grup de jazz, basada en l’aprenentatge conjunt i en el contrast d’experiències.

Continguts conceptuals

La improvisació en el si de la interpretació col·lectiva.
Rols característics dels diferents instruments i seccions en cadascun dels grups i estils.
Repertori habitual. Diversitat del repertori. ( Bàsicament Hard – Bop )
Elements per a la interpretació col·lectiva.
Elements per a la comunicació a través de la interpretació col·lectiva.
Estructura, formes musicals i creativitat en la improvisació.
Patrons melòdics, rítmics i harmònics per a la improvisació i l’acompanyament: relació acords/escales. Teoria bàsica: intervals, escales major i menor. Acords. El cicle de quintes. Harmonies de l’escala major i menor. Harmonies modals. Escales simètriques. Escales pentatòniques.
Conceptes i límits d’acompanyament i improvisació en els diferents estils de jazz.

Continguts procedimentals

Tècniques d’assaig de grup, generals i específiques de l’estil.
Interpretació col·lectiva en formacions de configuració diversa i representativa. Interpretació de repertori d’altri i propi.
Improvisació en el si de la interpretació de grup.
Acoblament sonor i estilístic.
Control auditiu de la interpretació col·lectiva i del propi rol en aquest conjunt.
Adequació a uns requeriments estilístics concrets.

Improvisació individual i col·lectiva amb l’instrument principal. Desenvolupament melòdic, fraseig, etc. Acompanyament, voicings, reharmonització, contrapunts, en contextos diversos, en grups de configuració diversa, i d’acord amb diferents estils.
Interpretació amb altres músics: organització, problemes.
Escolta analítica.

Metodologia

Classes quinzenals i col·lectives en què l’estudiant es construeix el seu propi llenguatge a través del descobriment de les possibilitats creatives que li ofereix el fet de tocar amb altres músics.
Procés progressiu d’ampliació del concepte improvisador i de ensemble.
Es treballaran tècniques i recursos de les diverses tradicions jazzístiques i de la improvisació lliure aplicades al llenguatge del jazz, especialment els següents: la imitació, el concepte d’interplay, la utilització de l’espai, l’ús de centres tonals-atonals, la capacitat de concentració, la pràctica de grup, l’equilibri sonor, els rols, les estratègies de posicionament, tensió-relax, els silencis actius, els tempos intern i extern, la reducció del llenguatge, els reflexos, la investigació d’estructures rítmiques, la composició instantània, la captura de la inspiració, l’observació i l’anàlisi, etc.